söndag 1 april 2012

Roagna - La Rocca e La Pira


Roagnas Barolo La Rocca e La Pira 2003 avnjuts tillsammans med renbringa, hasselbackare och trattkantarellssås efter en ordentlig luftning.

Korken dras, upp i karaff. Moget utseende, lagom barolotransperens med många tydliga bruna stråk. Lurig kork, första sniffen i karaffen innehåller bara sunkigare toner, dock inte någon klar indikation på att flaskan är dålig. Efter 30 min börjar frukt och tjära komma så sakteliga. Hoppet tänds. Efter 3+ timmar har vi äntligen ett vidöppet vin som initialt varit stängt. Tjäran finns kvar med härliga stråk av nagellack. Frukt i form av mycket mogna/kokade jordgubbar. Mycket snyggt integrerade fat med toner av läder och kaffe, en puff av jord möter upp faten på ett trevligt sätt. Viol och rosor är sist ut en riktigt härligt sammansatt doft, något svag på fruktsidan dock.
I munnen blommar vinet ut fint, i tidig mitt känner jag allvaret i tanninerna. I slutmitt är hela min mun helt uttorkad av riktigt riktigt snygga tanniner. Mycket bra längd med drag av violpastill. Blir nog inte sämre med åren, men kanske inte heller så jättemycket bättre.
13,5 %, känns inte av alls, lysande integration.
Sammanfattningsvis väldigt elegant och komplext, inte helt olikt burgundiskt sett bara till näsan. Samtidigt är vinet maffigt och mycket seriöst i munnen. Precis så som jag önskar min Barolo! +++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar