fredag 10 augusti 2012

Ioppa -97 och -99


Bägge korkar ser påverkade, men absolut inte sjuka ut. Yiiipppiiii

Ioppa, Ghemme -97 är transperent brunrött helt utan blå drag. Ganska slutet där gammal vinkällare är det första jag känner. Med lite vilja och tålamod tittar tjära och lite lösningsmedel fram. I övrigt ganska stängt och tråkigt. Ingen frukt.
I munnen klart syrligt. Uttorkande men tanninerna är knappt detekterbara. Blaskigt och håller inte länge i munnen. Kul, inte gott och ganska muggigt. -

Ioppa, Ghemme -99 är något opaque och inte alls lika brun. Initialt sunkigt och slutet. Ekstick och spritpenna. Tryffel. Här kommer lite, med betoning på lite, frukt fram efter ett tag i glaset. Åt det röda hållet men närmare artbestämning är svår. 
I munnen klart bättre balans där syran är dominant men tanninerna finns åtminstone att finna åt i detta vin. Ringer kvar bättre men inte bra. Starkt 0

3 kommentarer:

  1. Trist :(
    Korkskadade eller passerat bästföredrickdatum?
    Provade själv i våras 2004 Ioppa Ghemme Bricco Balsina som var kanon.

    SvaraRadera
  2. Jag fick inga egentliga korkvibbar alls, snarast att de bara var för gamla. Kanske viss variation och att det bara är just dessa flaskor och inte alla som gått ur tiden.
    Oh, kan tänka mig det. 04:an borde liga j*vligt rätt i tiden nu.

    SvaraRadera
  3. Jag tog min sista 2004 Ioppa nu förra helgen, den var faktiskt helt ok! Deras track record har varit ganska ojämt - första var mycket trevlig men de andra var såinihallvatta syrliga... planen var väl att lägga undan den sista för att se om något hände efter ett par år, men till slut orkade jag inte vänta och den var helt ok. Så ja, 2004 ligger helt rätt nu!

    SvaraRadera