onsdag 17 oktober 2012

Nivole


Michele Chiarlo, Moscato d'Asti, Nivole 2011 är en ljus och lätt bubblande varelse.
Generöst med mogna fina päron och päronsplit där vanilj kan skönjas. Svag not av regning stenklippa. Jag får försiktiga botrytisvibbar, ställer mig dock tveksam till att druvorna i praktiken angripits. 
Sött, som bara den. Syra finns och är minst sagt nödvändig, hade i min smak kunnat vara än högre. Runt och fint med noter av päronsplit även i munnen. Längden är inte särskilt märkvärdig men den skämmer inte riktigt ut sig heller. Trevligt litet vin. 
Dricks med god behållning till efterrätt bestående av plättar och jordgubbar. Nästa gång gör jag en päronsorbet som kompanjon. Testar även en sipp till toast med löjrom från Kalix, inte helt otippat en dålig kombo. +

2 kommentarer:

  1. Alltid gillat Nivole men efter att jag Saracco 7784 så märkte jag vilken skillnad det var när man hade smakat en riktig Moscato d´Asti

    SvaraRadera
  2. Är högst oerfaren av Moscato, ser lovande ut (framförallt syramässigt) på sb's staplar! Tackar för tipset, skall köpas och provas ganska snart.

    SvaraRadera