söndag 7 oktober 2012

Har du dött nu, din jävel?

Roagnas Dolcetto d'Alba 2007 provas för x:te gången. Jag har tidigare tyckt att det börjat gått utför varpå jag ställer mig frågan om vinet nu är terminalt och håller på att avlida. Suget dök upp som en blixt från klar himmel då några levain's avbakades i ugnen.


Semi-moget utseende med härlig transperens och nu total avsaknad av blå-lila drag.
En härlig parfym som direkt öppnar upp med viol, andra lila blommor, lite lim, syrliga hallon och på djupet grävs, med viss möda, en fin ekhandling upp. I doften dyker även körsbär och ett uns mineraler från salmiak.
Lätt lätt vin i munnen med små nafsande mogna tanniner och frisk citrussyra. Lite mineralsälta dyker upp och utgör tillsammans med trä grunden för en eftersmak med av absolut godkänd längd.
Idag inte bättre, men ej heller sämre jämfört vid lanseringen. Bara lite mognare och lättare. Tveklöst bättre än de senaste 2-4 gångerna jag druckit vinet. Får mig att tänka på oturlig flaskvariation eller eventuellt tunnelbeteende? Resterande flaskor kommer nog drickas upp inom några månader. ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar