lördag 19 september 2009

Amarone x 3

Ståendes från vänster: Amarone Selezione Antonio Castagnedi -05, Tommasi -05 & Amarone classico Ca' montini -06.

3 krigare från venetien skall ikväll slåss på ett slagfält av gräslök och fettinjicerad rostbiff, sallad med nektariner, parmesan och druvor samt ett stekt bröd och portvinssås. En cointreau-pannacotta får avrunda kriget.

Amarone Selezione antonio castagnedi -05 är först ut. I glaset ses en djupt mörkröd vän med vissa lila accessoarer. Vi sätter oss i ett välsanerat stall, här inne finns det romrussin, annan mörk torkad frukt och några trevliga blombuketter. Efter lite mer än en timme i stallet slänger någon in lite fikon och dadlar i stallet.
Vi smakar på vår vän, och wow. Detta är balanserat och relativt komplext. Den lilla blombuketten hittas även svagt i munnen, så även den torkade frukten. Det river ganska bra i kinderna, syran gör sig absolut påmind, det här gillar jag! Med en bra längd är detta utan tvekan kvällens godaste vin för mig, både med och utan mat. Jag ser utrymme för ytterliggare förbättring med åren. På måndag löper jag till bolaget för inköp! ++

Härnäst inspekteras Tommasi Amarone della Valpolicella Classico -05, här har vi klart och djupt blod. Börjar knutet i glaset, öppnar upp sig med tiden och jag förflyttas till en mineralklippa vilken nyss träffats av ett friskt regn. Vidare snurrar plommon och lakrits varv efter varv runt kring mina conchor.
Tanninerna spöar upp mig ordentligt, här snackar vi kuk. Mineralerna hittas åt även i smak. Vi har en något för inkompetent syra som inte kan svara upp mot tanninerna i min mening. En viss sötma som varken förbättrar eller försämrar intrycket. Efter en kort visit i munnen är detta absolut kvällens bottennapp, gör sig ej heller riktigt bra till maten. 0

Den tredje musketören har producerats av Ca' Montini, vi kallar honom Amarone classico -06.
Klart tegelröd bjuder vinet på härliga dofter av romrussin, animalier, hö och en väldigt svag (och faktiskt inte obehaglig) puff av UVI. I jämförelse med övriga kombattanter är tanninerna ej lika uttallade, dock ej för mesiga då de trots allt är medelkraftiga. Med en bra syra, avslutning och angenäm smak av hö har vi kvällens tvåa i detta vin. Trevligt, varken nära första eller sista platsen ikväll. +

Hello winner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar