tisdag 15 september 2009

Italienskt blod

Farnese 2005 -montepulciano d'abruzzo
I glaset syns ett klart och djupt röd-lila vin. Frukt, frukt, frukt är det första som träffar n.olfactorius. Efter litet sniffande känns mörka bär med svarta vinbär i spetsen samt mandel som de tydligaste krigarna. Mjuka tanniner, måttlig syra samt en något för hastig visit i munnen renderar ett något för platt och tråkigt vin för min smak. 0

Ca'Marcanda promis 2006 - Angelo Gaja, toscana
Klart, grunt rubinrött vin träffar härnäst mitt glas. Med en kraftigt blommig (ros/lilja?) doft öppnar vi dörrarna för stundande toner av röda vinbär och en svag skymt av parfym. Trevliga dofter, har dock svårt att placera ut fler associationer. Mjuka tanniner, svag syra och kort smak lämnar mig hängande med ett trånande efter mer kuk! Behaglig och tråkig. 0

Klar, grund och röd vätska med bruna inslag ligger längst nere i min vätskebehållare. En tydlig doft av lakrits visar sig, vidare finner mina vänner tuggtobak, mandel och blommor av okänd art fotfäste i lamina cribrosa. M. buccinator får stryk av de riviga tanninerna, en ansenlig mängd syra säger hej. Smaken stannar kvar ett bra tag, viss mandel visar sig även här. Mycket positiva förändringar äger rum i glaset under ca. 1 timme, både med avseende på doft och smak. Vi välkomnar denna nyfunna älskare till de mörkare områdena av mitt bohag då den är kvällens härskare. +(+)

Fonterutoli 2007 - Chianti classico
Djupa blodröda vätskor tilltalar mig. Det är något visst med rushaltiga drycker, kroppsvätskor och skor i denna nyans. Denna blodröda vätska är något knuten men bjuder på lite cassis och päroncognac. Påtaglig syra samt angenäm smak som stannar lagom länge i munnen är härligt. Detta i samklang med fylliga tanniner leder mig till att köpa några flaskor fonterutoli 2007, även den oprovade storebrodern (-05) kommer köpas in i mindre mängd. Kommer behöva ett antal år i skymundan men torde så småningom ge roliga kärleksmöten. +

Rött vin med en väldigt svag brun ton skådas i glaset, påtagligt djup. Mörka bär, källare, russin och lufttorkad skinka fräser förbi i näsan. Behagligt men är antagligen inte botemedel mot erektil dysfunktion. Kraftiga tanniner drar i kinderna. Syra av den svagare sorten samt en påtaglig sötma får mig att inte vilja dricka detta vin till så mycket annat än viss ost och choklad. +

Giuv 2006 - Aglianico del Vulture
Som jag förstått det häller vi nu upp ett av få "respektabla" sydligare italienska viner, spännande. En mörkröd krigare iklädd blå scarf visar prov på tät- och klarhet. Smör/animalier, peppar samt buskage/gräs (relaterat till tjärnsjöbäckens nu uppdämda finare fiskepartier) presenterar sig. Kraftiga otämjda garvsyror, etanol och en medelhög syra får mig att rygga tillbaks. Något kort. Skulle kanske utvecklas till ett vin i min smak, men är i dagsläget ej tilltalande på nog många plan. 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar