tisdag 11 december 2012

Hemlig flaska

Tävlingen hemliga flaskan fortsätter, idag får jag ett okänt glas med vin och skall försöka placera det.


Olivier Leflaive, Bourgogne, Cuvée Margot 2010. Mycket transperent med varken riktigt ungt eller gammalt utseende. 
Bjuder upp till dans med härlig frisk rödfruktighet genom röda äpplen, jordgubbar, hallon, rönnbär och omogna svarta vinbär. Ett snyggt och inte minst diskret anslag av nagellack. Svagare kaffedoft kommer fram efter ett tag i glaset, en fin liten fimp visar upp sig som hastigast emellanåt.
Syran dominerar stort i smakens alla faser. Ganska runt med uttorkande och härligt stramande garvsyror där bakom, jag hade dock nog gärna sett dem lite mer framträdande. Rödfrukt utgör eftersmaken som är härligt sirlig. Stannar kvar i munnen i kortaste laget. Enkelt, rent och gott. Här funderas inte i 2 dagar då glaset tar slut på 30 minuter, ett betyg så gott som något. + 

Första chansning:
Pinot Noir/Spätburgunder, Tyskland, Pfalz, Matthias Gaul, 2010.
Druva måste ju vara Pinot Noir. Efter lite klurande håller jag fast vid det, differentialdiagnostiskt var jag inne på Nerello och Chiavennasca/Nebbiolo. 
Jag landar ganska fort i gamla världen. Frankrike, Italien, Österrike, Tyskland och Schweiz är de jag tänker på direkt. Bourgogne borde det inte vara, då hade jag velat haft lite mer komplext vin med en rejäl näve snusk i glaset. Annat i Frankrike? Fan vet. Jag får lite Tysklandsvibbar.
I det här läget har jag ingen aning hur jag skall gå vidare, istället klurar jag lite på vad jag/vi druckit förut. Matthias Gaul PN 2010? Läser min gamla anteckning, stämmer rätt bra överens med vad jag skrivit upp nu, om än inte till 100%. Jag ger vinet samma betyg, samma fokus på rödfrukt och lite fat men utan större komplexitet. Jag är inte alls säker men tycker det känns som en bra chansning. 
Årgång? Kan vara vad som helst mellan 2007-2011, inget i doft eller smak indikerar ålder överstigande 5 år. Jag drar till med 2010.

Feedback: Rätt druva och årgång. Fel land, område och producent.

Andra chansning:
Pinot Noir, Frankrike, Bourgogne, Olivier Leflaive Cuvée Margot, 2010.
Happ, kan det vara nya världen ändå? Nej, jag tror fasen inte det.
Kan det ändå vara ett vin från Bourgogne? Kanske ett lite enklare vin från området utan alltför mycket komplexitet och härlig svamp?
Vinet kommer väldigt troligt från SB, återigen kikar jag på deras utbud. Jag tycker vinet borde kosta 100-150:-. Plupp. Där dök Olivier Leflaive upp. Det kör vi på!

Identiska chansningar som min medtävlande med enda skillnaden att han satte årgång 2011 i första rundan istället för 2010. Kul omgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar