tisdag 18 september 2012

Blandad kompott


Lanzerac classic 2005 är en bordeauxblandning från Stellenbosch. Provas helblint på egen hand.
Blodrött fint vin med brun kant. Doftar ymnigt direkt ur glaset med päron i cognac, russin, plommon och en touch av portvin. Pepprigt med diskret grön chili/paprika, läder och en gnutta vanilj.
I munnen pigg syra, vinet upplevs som klart uttorkande. Syrran stannar bra i munnen och gör mig glad. Lite ek och syrapräglad eftersmak som är av bra längd. +
Blint placerar jag vinet som svalodlat från nya världen. Sydafrika, shirazblandning med pinotage från 2003-2005. Är initialt inne på cabernet franc men tycker inte det är renodlat av den rasen, hittar inga associationer till sauvignon varpå bordeauxblandning helt släpps.


Cascina Ballarin, Langhe rosso, Cino 2008 är inköpt i Danmark och har spenderat några år i min källare.
Ej helt klart i glaset, också blodrött men utan tydliga sekundära färger. Stall och blåfrukt är det första som slår mig. Likör, svavel från tändsticka och ett eventuellt blåbär. Ger ett skitigt intryck där syrénbuske tittar fram efter påpekande från bordskamrat.
Det skitiga går igen även i smaken. Fin hög syra med surdegstouch. Tanniner klart med men ganska nedslipade av ålderns tand. Bra längd. Fint moget idag. +

Domaine de la Janasse, Terre de Bussiere 2007 är rött med snarast diskret lila kant. Yppig rödfrukt med framförallt körsbär och lite jordgubbar. Mörkare drag därunder av choklad och marsipan.
Initialt fint och tyglat, mot mitt drar smaken igång med både syra och tanniner som gör sig påminda. Tanninerna drar ifrån och dominerar mot sen mitt där ursprunget till tanninerna känns klart ekpräglat. Viss beska och uttorkande effekt i sen mitt. Alkoholen slår igenom litet i just denna fas. Bra längd men ej heller här exceptionellt bra. Bäst till maten, tråkigare på egen hand jämfört med Cino. +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar