lördag 29 september 2012

Restaurangbesök - Sassella Le Tense

Inför kvällens restaurangbesöks sprättas en flaska av mindre typ från systemets ordinarie sortiment.

Jeanmaire Champagne Cuvée Brut N.V. sprättas, ljust ljust citrongult med ivriga små bubblor.
Öppnar upp bra med fokus på äpplen med svag pärondoft, en del mineralitet och rostat bröd. Ganska snabbt tar brödtonen överhanden i glasen och så värst mycket komplexitet kan jag väl inte säga att här fanns.
Pigg syra och spritz, citron och äpple i munnen. Lite ihåligt och spritigt i övergången till eftersmak. Att alkoholtonerna slår igenom trots bara 12% känns lite tråkigt. Sammanfattningsvis tycker jag ändock att vinet är ok. Håller tveklöst Pol Roger högre i klassen och denna flaska kommer nog inte köpas igen. 0


Sassella Le Tense från Nino Negri 2008 hälls upp i glasen på restaurang Mezoyo i Sundsvall. Skall ackompanjera min tournedos med tryffelpolenta och kalvsky. 
Ljust tomatröd med brunorange kant, rejält transperent. Jag blir lite orolig att vinet skall vara dåligt då det snarast ser ut att vara från sent 90-tal och inte från 2008. Mina farhågor stillas ytterst fort då vinet är toköppet och bjuder på en ganska typisk nebbiolo/chiavennasca-näsa med fokus på rödfrukt, diskreta rosor och en del fint osande lösningsmedel. Hallonbåtar och lingon är främst vad som driver frukten framåt. Ganska tydlig ek-kakao men inte så jag stör mig i början, efter någon timme tar den dock över scenen mer och mer. 
I munnen har vi en fin balans med fin hög syra och lite tama snälla tanniner. Känns onekligen svalodlat. Otvivelaktigt gott men också lite tråkigt. Svag ek- och spritbeska skickar ut vinet i en eftersmak som är av bra längd. Vinet tämjs och är riktigt bra till maten. En ny trevlig bekantskap, dock med vissa skönhetsfel enligt mig. +

Mycket trevligt restaurangbesök där bra mat, vettigt prissatta viner och en trevlig sommelier lyfter upplevelsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar