fredag 21 september 2012

Vinet och miljön


Underhållning under tågresa från ett kallt Norrland till ett än kallare Stockholm. 
Skriven av Britt och Per Karlsson som ligger bakom BKWine: "Vinet och miljön - Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt".


Boken inleder med historik, demografi och beskrivning av grunderna såsom jord, rötter, gödning m.fl.. 
För mig en intressant, och nödvändig, introduktion som följer en tydlig röd tråd. 
Texten fortsätter med sjukdomar, olika skadedjur och skademekanismer samt bekämpningsstrategier mot ovan nämnda dysterheter inom ekologisk-, biodynamisk- samt konventionell odling. 
Vidare avhandlas, tämligen minutiöst, regler och förhållningssätt inom de olika grenarna av vinjordbruk. Även arbetet i källaren och diverse problem och brister i regleringen av detta diskuteras. Boken avslutas med en presentation av ett gäng producenter, deras åsikter och erfarenheter samt en del provningsanteckningar. En välkommen och lättsam andra del som av förklarliga skäl har sitt fokus riktat mot Frankrike. 

Överlag är det en välskriven, lättläst och högst informativ bok. Relativt många, adekvata och oftast vältagna bilder ackompanjerar texten på ett fint sätt. Som tidigare nämnt följer den även en röd tråd på ett bra sätt.
För mig är boken ett stort plus och utropstecken. Främst kanske för att jag innan läsning hade minst sagt dålig koll på vad de olika begreppen och odlingsstilarna innebar. Författarna lyckas bra med att skriva boken utan att tydligt förespråka det ena eller andra tillvägagångssättet. Vidare får jag känslan av att de, som sig bör, har utfört ett grundligt researcharbete.
Jag har ej tidigare läst något av Per och Britt, denna får mig dock att vilja läsa något av deras äldre verk. 

Innan jag läste boken var jag tämligen obrydd hur vinmakaren arbetar i sin gård och källare så länge slutprodukten är bra. Efter läsning har jag nog egentligen samma inställning men jag har några till typer av vin är sugen på att prova. Inte minst hålla utkik efter eventuella ekologiska- eller biodynamiska certifikat på framtida flaskor och då använda boken som uppslagsverk för vad just detta innebär. 

Ska jag nämna något negativt är det en sak jag i efterhand kommer att tänka. I bytet mellan avsnitt upplevde jag 3-4 gånger att man repeterade nyligen utskriven information. Det förstörde dock inte helhetsupplevelsen av boken och det rörde sig om 1-4 meningar åt gången. Inget jag hade tänkt på om jag inte sträckläst skapelsen. I grund och botten vet jag inte om jag önskat det på annat sätt, jag tänker på den framtid då jag kommer slå upp något och kanske inte vill bläddra bakåt för att förstå sammanhanget. 
Någon enstaka bild upplevdes som intetsägande eller ofokuserad. Den absoluta majoriteten bilder var både bra och passande, ofokuseringen tror jag egentligen har att göra med dess tryckta form och inte bristande bildkvalitet.

Rekommenderas till alla som inte har stenkoll på de olika tillvägagångssätten men vill läsa om dem och/eller ha som uppslagsverk.
Finns för 293:- hos bokus samt 297:- hos adlibris

1 kommentar:

  1. hej, kan rekommenera deras bok om Languedoc, intressant område och väldigt okänt för oss skandinaver.

    SvaraRadera